Kindertekeningen.

Tijdens een stageles hebben de leerlingen een tekening moeten maken van hun favoriete hobby/sport.
De leerlingen hebben deze tekeningen gemaakt met behulp van (kleur)potloden.
De leerlingen zitten in groep 5/6.

De eerste tekening is gemaakt door een meisje uit groep 6. Zij houdt erg van paardrijden en doet dit dan ook een aantal keer per week. Voor haar was het heel makkelijk om een tekening te maken van haar favoriete hobby. Op de tekening is een paard met een ruiter te zien.

Op de tweede tekening is eveneens te zien dat de leerling veel van paardrijden houdt. Zij heeft een tekening gemaakt van een ruiter. Ze heeft bij het tekenen nagedacht hoe een ruiter er uit ziet. Dit is te zien aan de cap en de rijlaarzen die ze de ruiter heeft aangetrokken.
De laatste tekening is gemaakt door een meisje uit groep 5. Deze leerling zit op korfbal. Op de tekening heeft zij een korfbal paal en speler getekend. Hiermee laat zij zien dat dit haar favoriete hobby/sport is.
Bij deze opdracht was het de bedoeling dat de leerlingen hun favoriete hobby/spot tekenden.
Als vervolg opdracht kunnen de leerlingen het belangrijkste attribuut van hun favoriete hobby/sport maken met papier maché. Bij deze opdarcht moeten de leerlingen nadenken wat het belangrijkste voorwerp is dat zij nodig hebben bij hun hobby/sport. Daarna moeten ze het voorwerp bekijken zodat ze weet hoe het eruit ziet, en wat voor details ze mee kunnen nemen tijdens het maken van hun attribuut.
Tot slot maken de leerlingen van papier maché het attribuut en denken hierbij niet alleen aan de vorm en aan de kleur maar ook aan details. Zo moeten ze bijvoorbeeld denken aan de schaal. Zijn er meerdere voorwerpen die ze moeten maken bij één attribuut, moet dit wel in verhouding staan met elkaar.

Van deze opdracht hebben wij geleerd dat alle leelringen het heel leuk vinden om een beeldende vorming opdracht over hun favoriete hobby/ sport te maken. Dit is namelijk een onderwerp dat heel dicht bij hen ligt en persoonlijk is. Hierdoor vinden ze het leuk om er een tekening over te maken en op die manier andere te laten zien wat hen bezig houdt.